Friday, January 27, 2012

Gulai Sardin Je

As salam di pagi Jumaat yang indah..nyaman....seceria sang suria di luar sana..eceeceehhhhhh.....kita  kena ceria selalu....buang kesedihan dihati tu jauh-jauh.....biar kedukaan kita hanya ALLAH sahaja yang tahu...kerana kedukaan itu rahsia kita......eceeeceehhhhhhh....

Bestnya pergi kerja tiga hari ni....sebab tidak ada langsung gangguan lalulintas seperti sebelum-sebelum ni.....hanya dalam 25 minit dari ke rumah ke tempat kerja......masa balik dari tempat kerja ke rumah pun begitu...alhamdulillah...
Gulai Sardin

Ok lah, nak kongsi menu kak ham....entah minggu bila entah....masak simple....Gulai Sardin je..

Bahan-bahannya:

Sardin Cap Ayam (Tin Besar, buangkan sosnya)
15 tangkai cili api (nak pedas lebihkan)
2 inci kunyit hidup
2 batang serai
Ubi Kentang (belah empat)
Santan (nak pekat lebihkan santan)
garam dan gula (sikit je)

Cara masaknya sama je mcm masak gulai lain.
Tumbuk atau blender cili api dan kunyit hidup dan juga serai yang diketuk, kemudian rebuskan sekejap bahan-bahan tumber/blender tadi dalam 5-10 minit, kemudian baru masukkan ubi kentang dan separuh dari santan hingga ubi kentang empuk. Kacau selalu ya takut santan pecah.

Setelah itu baru masukkan ikan sardin sahaja dan santan selebihnya sambil dikacau dan perasakan garam dan gula.

Klu agak-agak lapar lagi buatlah jemput2 cicah ngan kuah gulai sardin....

4 comments:

  1. sodapnye gulai sardin..dapat ni mmg makan x toleh kiri kanan :)

    ReplyDelete
  2. kak ham..dah lama betul saya tak masak sardin...padahal bukannya susah sgt nak masaknye...hahhaha

    ReplyDelete
  3. K.Ham...sedap gulai sardin tu makan ngan roti...
    ohya,mekasih dah singgah n follow dapur Rahel..

    dah follow sini gak..

    ReplyDelete
  4. nOOrsha...den klu makan nasi ngan gulai sardin...mmg tekun..

    quinnie.....masak sardin paling sonang....

    rahel...tq singgah sini...terima kasih kembali ya...jom kita cicah roti ngan gulai sardin....

    ReplyDelete

There was an error in this gadget