Friday, January 21, 2011

DREBO KAPEITEREBANG!!!

 
Salam di petang Jumaat yang terang benderang cuacanya....semoga berpanjangan cuaca cantik sampai ke petang....jadi tak perlu nak meredah hujan bila balik kerja nanti....
Ni ha ada cerita kelako/pengajaran untuk kita semua...kak ham dari melalui email, kita kongsi la cerita ni ya...

Majid, seorang pemuda yang masih bujang, pendiam dan amat pemalu. Pada hari raya yang lalu, Majid telah berkunjung ke rumah rakannya. Dalam perjalanan menuju ke rumah rakannya, Majid telah terpandang seorang gadis yang dikenalinya semenjak sekolah lagi. Hatinya telah terpikat, dan berhasrat untuk memperisterikannya.

Majid telah menyuarakan hajatnya kepada kedua orang tuanya, dan menunjukkan lokasi rumah gadis tersebut supaya senang kedua ibubapanya hendak pergi meminang nanti. Selepas itu, Majid pun pulang ke bandar dan meninggalkan urusan tersebut kepada orang tuanya.

Selang beberapa hari, kedua orang tua Majid telah mengunjungi rumah gadis tersebut untuk tujuan merisik. 
 
Setelah beberapa lama bersembang, bapa gadis tersebut pun bertanya kepada ibu bapa Majid…

 Bapa Gadis : Yang sebenornyer, amende ke hajat aokme berdua ni datang ke rumoh kome yak buruk ni?...
 
Bapa Majid : Ye la.. dari tadi beborok, tak nyer kabor mender hajat yer.. Ha, moknyer.. Ace kabo ke hajat si Majid te
 

Emak Majid : Gini la.. yang sebenornyer, anok bujang kome te, dah terbekenan dengan anok dara aokme.. jadinyer kome ni nok la nanyer, dah ander ke orang yang punya? Kala belum ander, kome nok la merisik-risik…
   

Emak Gadis : Ooo.. kesohnyer, kome ni pun tok kenei lagi dengan anok deme te… Mende kerjanyer?....
 

Emak Majid : Ntoh.. keh ni tk berapa reti nok nyebut base omputih.. keknye base Melayunyer.. dia kabo keje drebo jer…
 

Emak Gadis : Oooo.. Drebo jer..(Mencebek selalu).. Gini la.. yak sebenornyer, anok kome te.. sebenornyer, dah ander orang meminang.. (Dah setat buat pedooh…) Budok jantan te keje opisboi kat Pejabat Tanoh te…
 

Bapa Gadis : Ha'ah.. (Menyokong..) Kome pon mintok maah la yer, mendenyer aokme ni pon tok tau yak anok kome te dah ander yak mintok… Kiranyer takde jodoh la.. Nok goner kan yer….
 

Bapa Majid : Ye la.. Mengkala dah gitu, kome pon tak buleh la nok buat mende.. Mende anok kome pon tok setarah dengan anok aokme.. Nanti la kome kabo ke anok bujang kome nanti…
 

Emak Gadis : Ye la.. memang tok setarah lalu... Anok kome kerani pejabat loyar.. anok deme drebo..
 

Lalu kedua ibu bapa Majid pun memohon untuk berundur. Selesai bersalaman, sedang mereka menuruni tangga, emak gadis tersebut pun bertanya…
 

 Emak Gadis : Drebo mende anok aok te?.. Lori Balok ke Lori Bijih…?
 

Emak Majid : DREBO KAPEITEREBANG!!! (Sambil masuk ke dalam kereta..)....

NOTE: MORAL OF THE STORY!!!!!!!!!

6 comments:

  1. hahahhaa...gelok keh membace crite neh...suke keh membace lorat pahang..kikiki...drebor kapeitrebang rupenye aokme wehhh..ikiki

    ReplyDelete
  2. menolak tuahlah mak dia tu kan..sape yang rugi

    ReplyDelete
  3. izah..ooo..alah...rogiiiiiiii wehhhhhhh...itule kome....

    ReplyDelete
  4. Kak ina....mereka dan keluarga mereka jugak yg rugi..hahahahaaaaaaaa

    ReplyDelete
  5. izah....ini kalo TTM baca ni mesti dia pun gelak wehhh...

    ReplyDelete
  6. Kahkahkahkahkahkah!
    Padan ke muke mok bapok pompuan te...
    ingat ke drebor te drebor lori ajer.
    Kapeiterebang pun ander drebor!!!

    ReplyDelete

There was an error in this gadget