Thursday, December 30, 2010

Kenapa............Mengapa.....!_!

Sekadar meluahkan perasaanku yang tidak keruan.........mengapa ya??? kenapa ya??

Perasaan terlalu sensitif....beremosi yang negatif....hilang rasa hendak berbicara...oooooooo tidakkkk.....kembalikan semangat ceria pada diriku ini....tolonggggggg...kembalikan semangat ceriaku.....

Adakah sesuatu petanda buruk akan berlaku.....??

Hanya DIA saja yang maha mengetahui....pasrah... redho.....apa juga kemungkinan.....segala-galanya dengan keizinan dari DIA maha satu..........

Monday, December 27, 2010

Jawan Tag Dari Mak Neng

As salam...selamat pagi Isnin...semoga semua ceria2 selalu ya...sarapan apa pagi ni? Kak ham belum sarapan lagi...sambil bw...sambil menjawab email kerja-kerja official...sambil layan lagu-lagu di sinar fm...stesen radio yang paling kak ham minat di waktu pagi..mendengar keletah abg jam, kak e dan khairil...mereka ber3 ni memang xkering gusi dibuatnya...ada aje modal mereka kan....memang layak pun sinar fm tercatat di tangga paling atas antara stesyen radion yang lain...tahniah sekali lagi sinar fm..:).

Ok..berbalik pada n3 menjawab tag dari Mak Neng aka kak intan, alahai terasa amat gembira kerana ada yang sudi mentagged kak ham...terima kasihhhhhhhh kak intan. Meh sini kita tengok apa jawapan kak ham ya..

1. SEJAK BILA ANDA MULA MEMASAK DAN APAKAH MASAKKAN PERTAMA ANDA?-
Kak ham mula memasak ketika sekolah menengah, masakkan pertama ialah masak air la...anak manja la katakan...kemudian baru mula belajar masak nasi...zaman pakai dapor kayu maklumlah orang susah dan kampungan.
 
2. SAPA YANG MENGGALAKKAN ANDA MASAK?
Orang yang menggalakkan ialah abang-abang kak ham... kemudian kak ham belajar masak lauk pauk, kuih muih bersama jiran2, kawan2, pastu dah tua bangka ni belajar dari MyResepi sehingga sekarang pun masih belajar memasak, pulak tu mendapat sokongan sepenuhnya dari suami tercinta dan juga anak-anak kak ham.
 
3.MASAKKAN YANG ANDA SUKA MASAK DAN DIGEMARI ORANG ORANG KESAYANGAN ANDA.
Suka memasak makanan yang digemari oleh keluarga tersayang dan menjadi kepuasan apabila apa yang dimasak mendapat feedback yang positif. Tapi suami kak ham akan makan apa saja yang dimasak melainkan berasaskan ikan sebab dia xmakan ikan.
 
4. TAG 5 ORANG YANG SERING BERKUNJUNG KEBLOG ANDA- 
Yang no.4 ni rasanya tidak perlula ya,  blog yang memang tidak menarik langsung, dalam ertikata blog perasan sendiri!!!!

Thursday, December 23, 2010

Muffin Coklat

Salam sayang semua.....ngantuk ya....sejuk je cuaca sekarang ni ya....

Meh kita makan muffin coklat ni sama-sama nak...kak ham buatkan nescafe kaw sekali ya sambil layan muffin coklat resepi hanieliza.blogspot.com yang mana bahan-bahannya amat senang dapat di dapur kita semua....jutaan terima kasih buat kak hanieliza di atas resepi muffin coklat itu.

Muffin coklat buat malam tadi  untuk jiran kak ham, jiran kak ham nak buat buah tangan untuk balik ke Kedah petang ni katanya. Apa2pun terima kasih kat Aniza yang sudi menempah muffin ni dengan kak ham.

Kak hanieliza izinkan saya copy paste resepi kat sini ya, jika ada yang nak mencubanya.

Muffin Coklat Chips
[30 biji muffin]
(sumber kak hanieliza.blogspot.com)
Bahan A
1 cawan butter (kak ham guna minyak jagung)
2 cawan susu segar (kak ham guna susu segar perisa coklat)
2 biji telur [pukul sedikit]
1 s/k esen vanilla

Bahan B
3 cawan tepung gandum ]
1/2 cawan serbuk koko ] ayak 2 kali
2 s/k baking powder ]
1/2 s/k soda bikarbonate ]
2 cawan gula perang
*** kak ham tambah serbuk nescafe dlm 1/2 sudu teh)
coklat chips secukupnya (kak ham gantikan badam cincang)
kertas muffin

Cara
1. Panaskan oven pada suhu 190'C selama 10 - 15 minit.
2. Alaskan kertas muffin dalam mangkuk muffin atau loyang muffin.
3. Masukkan Bahan B dalam mangkuk dan gaulkan rata.
4. Masukkan pula Bahan A dalam mangkuk Bahan B dan kacau rata gunakan whisker atau senduk kayu.
5. Masukkan dalam kertas muffin sehingga 3/4 mangkuk kertas.
6. Taburkan coklat chips diatas adunan.
7. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan selama 20 minit.
8. Sejukkan dan hidangkan
Muffin Coklat

Tuesday, December 21, 2010

Gantung Award/Tag

As salam semua....n3 hari ni kak ham hanya nak gantung award/tag dari ahkak kita yang serba boleh kepandaiannya itu....Kak Intan aka Mak Neng....terima kasih kak intan sebab sudi berkawan/bersahabat dengan saya. Semoga persahabatan kita yang terjalin ini berkekalan di dunia dan akhirat...amin.

Sudi2kanlah kepada sesiapa saja pengunjung di blog ini mengambil dan gantung award/tag ini di blog anda ya...terima kasih semua.

Pssstt....kak ham mengantukla..malam tadi pegi curi ayam.....

Monday, December 20, 2010

Hindari Kemarahan....

 Salam sejahtera di pagi Isnin....sekadar berkongsi info...untuk semua yang disayangi...
 
Anda sakit hati, tidak berpuas hati, bengang dan marah pada seseorang?.
 
Jangan mengikut nafsu perasaan dan emosi anda. Sebab situasi begini tidak akan dapat membantu apa-apa. Cuma akan merumitkan lagi. Hati akan bertambah sakit dan ada orang yang akan terluka dengan sikap kita. Jadi kawallah perasaan begini walau pun amat sukar sebenarnya.

Sikap marah adalah salah satu dari sikap-sikap negatif. Apabila kita suka marah-marah, berarti kita lebih banyak terdorong pada kenegatifan, fikiran kita negatif, kata-kata negatif walau pun kata-kata dalam hati. Bentuk diri supaya dapat mengawal kemarahan, marah adalah se-bahagian daripada diri  kita kerana marah itu adalah emosi kita. Biar kita mengawal marah dan bukan marah yang mengawal diri kita dan menukarkan diri kita seperti singa atau harimau garang.
 
Dalam  situasi begini pelbagai perkara akan terjadi sama ada akan tertonjol tentang aib orang lain atau diri kita sendiri yang mana tiada memberi apa-apa faedah, tapi yang jelas berkesan pada orang lain yang dapat menyaksikan siapa diri kita yang sebenarnya.
 
Marah sifat api yang menjadi pembinasa sebab api memakan semua yang dibakar olehnya. Juga dengan sifat pemarah akan membakar persahabatan, perhubungan adik beradik dan perhubungan cinta lalu menjadikan tidak bermakna lagi. Orang juga akan membenci dan takut untuk berkawan dengan sipemarah.
 
Ingatlah sifat pemarah itu merosakan iman, bagai barang yang pahit merosak madu. Apabila menahan marah akan beroleh kebijaksanaan. Kemarahan adalah terlalu buruk kiranya kita lepaskan pada orang lain, juga adalah kunci segala keburukan.

Marah adalah salah satu sifat mazmumah yang harus di jauhi supaya kita tidak termasuk dikalangan orang yang memiliki sifat tercela. Siapa yang tidak dapat kawal marah sebenarnya ia sedang dikuasai oleh hawa nafsu.

Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud:
" Tidaklah seseorang dikatakan pemberani dan kuat kerana cepat meluapkan amarahnya, tetapi seseorang dikatakan pemberani dan dan kuat kalau mampu menguasai diri dan nafsunya ketika marah."

Dari Abu Hurairah r,a, bahawasanya seseorang berkata kepada Nabi s.a.w,.  "Berilah aku wasiat?," Nabi s.a.w bersabda: "Janganlah engkau marah." Orang tersebut mengulangi permintaannya hingga beberapa kali, sedang Nabi s.a.w. bersabda "Janganlah engkau marah."
(Hadis Riwayat. Bukhari).

Thursday, December 16, 2010

Pssstt....Line Clear..Joommmmm

Wajah minachi kecik wajib ada ya....
Salam di pagi Rabu ehh betul ke Rabu....weiii Khamis la......mendung, disini  saya melaporkan cuaca agak suram di kawasan ofis, tapi diriku tetap ceria ceria seperti kicauan burung-burung.....waaaa kelas gitu....silala puji diri sendiri....memang dasar perahsantan....huwahaaaaaaaa gelak macam @%!$*^&.......

Nak cite pasal pegi makan Nasi Kandaq Line Clear Jalan Chowrasta Pulau Pinang.....termantoppppp wok...ko ado!!!! Memang ramai orang gila, siap beratur panjang tu....tapi kak ham dan rombongan (3 keluarga = 15 orang je) ..ayat tak boleh tahan..rombongan...gelak @%!$*^& lagi....pasang strategi...ketua keluarga kena beratur siap ambil order puan isteri dan anak-anak, manakala yang lelain cari tempat, senang banyak sikit. Tapi yang paling kelakarkan, abah kak ham mintak roti  canai...adoyaiii abahku...mana pulak nak cekau roti canai sebab kat Line Clear xde roti canai. Pujuk-pujuk sudahnya order nasi kandaq jugak untuk abah.

Ok layan gambar-gambar ya...kak ham nak pegi memerut ni...zassssssss
 Macha Juruwang/Kira Line Clear...glamer ko
Anak-anak abg long kak ham
Edy with kak ima dia (mamat klon ala2 nabil)
Ashraf (anak bongsu abg ngah kak ham) bongsu ke yap??
Yang sempat disnapkan gambar, sebab semua dah lapo sesangat
Atuk...roti canai yilek....
Uncle ni tukang masak ya....
Wajah-wajah ceria apabila perut sudah kekenyangan....
Auuummmmmm...ima control skit kelahapan itu....
Baru dengar suara-suara...tp si Edy..fedulik..soro kena tepat
Selepas mengambil segala lauk pauk sila tunjuk pinggan kat macha baju biru tu ya...kira dulu baru sapedek

Wednesday, December 15, 2010

Feeeewittttt....

Aiseh...ada awek la.....ini mesti adik beradik...;p

Layan je...mesti feremfuan sorang ni tengah sawan kot....terperahsantan la tu.....uwekkkk mau muntah lo...
Sebahagian gambar-gambar semasa percutian kak ham dan adik beradik ke Pulau Pinang awal bulan hari tu.

Tuesday, December 14, 2010

Sepetang di Bagan Datoh....*_^

Tajuk n3...poyo2 je ekkk....silalah muntah ijo...;p

Hari Ahad lepas (12.12.2010) kami sekeluarga menghadiri majlis persanding anak buah sebelah suami kat Bagan Datoh, Perak. Gerak dari Cheras dalam pukul 9.45, singgah kat R&R Jejantas Sg Buloh utk breakfast kat Kaya Kopitiam. Keluar exit Sungai Buloh terus menuju ke hala Kuala Selangor. Sampai rumah kenduri dalam pukul 1.00 tengahari. 

Lepak2an jumpa kedua2 pengantin, jumpa mak ayah pengantin, dan jumpa semua sedara mara, part jumpa saudara mara xboleh kejap2an...gossip2an panas byk tu....kak ham memang rapat ngan semua saudara mara xkirala sebelah kak ham ke..sebelah suami ke...kawan anak2 kak ham ke...semua boleh jadi kawan ..dah mcm kaknam pun ada. Gedebuk gedebak begitu begini dalam pukul 4 petang baru la nak gerak balik ke KL, itupun setelah suami tercinta memberi syarat. Kalau tidak mau sampai ke senja gossip2an.

Dialog di dalam kereta semasa nak gerak balik ...

Isteri yg disayangi: Abangggggg...jom kita singgah kat jeti bagan datoh nak?
Suami tercinta : jeti bagan datoh????? nak wat apa?
Isteri yg disayangi: alaaaa jomla..dah dekat sangat dah....isteri abang ni xpernah sampai ke sana lagi tau..teringinn sangat...jomlaaaa
Suami tercinta: ok. ok..ok..jom..tapi balik nanti drive pulak ya.
Isteri yg disayangi: ok..ok..arahan diterima....sayanggggggggggggggggg abang....terima kasih ..
note: saja bold watak isteri yg disayangi....(uwekkk....sila la muntah)
 Gambar-gambar sekitar di pekan Bagan Datoh, juga gambar kaknam junior

Monday, December 13, 2010

Salam Perkenalan~_~

Salam di pagi Isnin semua....dah pegi bercuti-cuti ke sempena cuti sekolah ni?  Kak ham sekeluarga dah tiap-tiap hujung minggu berjalan-jalan keluar dari pusat bandar Kuala Lumpur ni...insyaallah hujung minggu ni nak ke Melaka dan Negeri Sembilan pulak.

Ok la..n3 hari ini hanya untuk mengingati hari sejarah dalam hidup kak ham dan suami, dimana 13hb Disember adalah tarikh pertemuan pertama kak ham dan suami ketika itu. Hihihi seronoknya bila diingat2 balik bagaimana mula-mula kami berkenalan walaupun jodoh kami diatur oleh kedua2 orang tua kami. Masa kami berkenalan suami kak ham dah menetap di bandaraya Kuala Lumpur manakala kak ham pula bekerja di bandar Teluk Intan.  Kami hanya berhubung melalui telefon dari hari Isnin hingga Jumaat, kami hanya berpeluang berjumpa dalam ertikata dating hanya pada hari Sabtu (2 kali sebulan). Weiii sejarah tu...mmg seronokkan masa waktu bercinta...

Suami kak ham ni merupakan teman kak ham mengadu/berkongsi segala hal..suka duka pedih pilu...bermanja..bergaduh...dan dia tidak pernah jemu melayan karenah kak ham. Dialah jodoh kak ham yang sebenar walaupun ketika itu kak ham dah ada special boifren (abg TLDM) tapi bukan jodohku. Kelako ko...byk sejarah sebenarnya, tapi hanya dapat diceritakan sikit2 je. Nak kena buka diari lama pulak.

Meh kita tengok wajah kesayangan hamba ini yang dulunya dan sekarang memang handsome, kena puji lebih-lebih.....mesti suamiku membaca blog ini.... (abang ingat tak dulu ramai amoi2 ofis intan puji abang handsome kan....ingat tak?)

Friday, December 10, 2010

Hentam Saja Labu...

Salam tengahari Jumaat semua....kabare? Nyong waras west...meriang ni west apik...watuk2 sitik sat iki....hahaha...faham ke?...maksudnya...saya dah sihat....demamnya dah sembuh..cuma batuk2 skit je....

Dah lebih seminggu lebih kak ham xupdate blogkan...ada ke yang kisah??? Kak ham pegi bercuti ke sebelah utara nun...menghadiri kenduri kawin sepupu kak ham iaitu anak mak ngah sebelah arwah mak kak ham...dan satu2nya adik beradik arwah mak kak ham yang masih ada di dunia ini...terus menziarah pusara arwah mak...serta berjumpa saudara mara yang memang dah lamaaaaaaaaaaaaaaaaaaa xjumpa. Seronok sangat sebab kak ham dan abang-abang serta keluarga masing-masing dan abah kak ham pun sama-sama berkonvoi, teramatla seronok, bukan mudah bagi kami semua dapat peluang sebegini....saat-saat yang paling manis...dapat berkumpul beramai-ramai:). Gambar-gambar nanti akan diuploadkan.

Sebenarnya nak update lauk dinner kak ham malam tadi, tapi terbabas cerita percutian kak ham pulak ya...
 Daging Bersos Lada Hitam

Dah kering idea daging nak masak apa, kebetulan sos lada hitam utk makan dengan lamb chop masa open house raya kat rumah adik ipar ada lagi dalam peti ais..hentam je labu......daging tu rebus sampai lembut..tumiskan bawang putih dan halia sampai wangi...masukkan daging dan sos lada hitam...kemudian masukkan sayur mayur (kacang buncis, karot dan bawang besar serta daun bawang)..siap..boleh ngap dengan nasi putih...(note: tak payah garam dah...sebab sos lada hitam tu dah siap garam bagai.)

Thursday, November 25, 2010

Baiknya.....

Hai..dah makan tengahari ke? Makan apa tengahari ni.....? Kak ham makan nasi ayam Restoran Jaring.....teramatla sedap.....terutama supnya...wallaaaaaaa weiiiii...

Dalam pukul 11.40an pagi tadi, kak ham pergi klinik....sebab xtahan dah sakit tekak teramat sangat...serupa mau nangis....sedihkan.... sampai budak-budak kat ofis simpati terharu gilaaa  tengok keadaan kak ham.....alhamdulillah ada jugak yang menyimpati dengan kesihatan aaaakak ni...terharunya....

Dah merapu aaahkak ha....tapi yang ini betul punya..seyes tau...masa dalam bilik doktor tu kak ham cakaplah tekak sakit...hidung berair (running nose)..siap doktor tu buat joke..ur nose lari ke mana????...dush dush dush tumbuk doktor tu....pastukan...ayat tak boleh tahan....doktor tu cakap...saya bagi awak mc ya..tapikan kak ham cakap xpayah doktor...saya nak ubat je...supaya malam nanti saya boleh tido terus nyenyak...doktor tanya kenapa awak xnak mc...saya banyak mengulat kerja  doktor....ha...baik la namanya kan....memang BAIK......kalau xkerana banyak kerja kak ham mintak mc seminggu....gileessss mc seminggu...ada ke doktor nak bagi...
Ambik..sebeban ubat-ubatan....

Pulangkan.............. ::~_~::

Salam di pagi Khamis...sekejap je hari berlalu..minggu berganti...dah nak penghujung bulan November..menjelma pula bulan Disember dan datang pula tahun 2011...adakah kita semua  akan sempat menyambut kedatangan tahun 2011?

Apa kena mengena cite di atas tu dengan tajuk ya....nampaknya batuk dan sakit tekak kak ham menjadi-jadi ni...sehingga ke hari ini, suara kak ham dah jadi suara itek serati....huhuhu...tak suka...tak suka...tak suka..........:(

Jadi kak ham merayu kepada suaraku kembalilah kepada ku......sape-sape yang dah terambil suara kak ham...sila la pulangkan.....pulangkan laaaaaa.........
Gambar ambil dari en.google, tq

Ok..itu je merepek kak ham di pagi ini...nak sambung buat keje..Jumaat depan nak cuti..nak gi jenjalan dengan keluarga tercinta....

Wednesday, November 24, 2010

Nikmatnyaaa....(______________)

Nak tanya kat semua ni...dah lunch ke? Kak ham lunch dengan air limau kasturi suam....nikmatnyaaa...sedapppp....nyaman....;P

Ok la..boss beso dah masuk...nak sambung keje balik.....depan boss kena berlakun rajin kaw2...tahun depan boleh dapat kenaikan 200% ko...

Kena Selesaikan Hari Ini Jugak Tau.........

Ok.......nak cite pasay tugas kak ham kat ofis hari ni.......layan je kak ham yang merepek2 di tengahari ni..

Dah...itu je...pegi buat keje masing-masing....

Spaghetti Kabo Lalalalaaaaaaa

Assalamualaikum semua murid-murid..........dah sarapan ke belum? Cikgu Ham xsarapan apa2pun..minum air panas kosong je sebab batuk menjadi2...hingus asyik meleleh je....tensennnn....huhuhu....:(

Di pagi Rabu ni..cikgu ham nak kongsi menu yang dimasak untuk makan-makan ngan anak-anak ketika seleberet besday anak teruna cikgu tu....pssstt..xhabis lagi cite besday anak dia ekk..macam la dia sorang ada anak...bla bla bla bla bla.....;P

Menu ni dimasak tiga malam berturut-turut di atas permintaan ramai.....kira carta hits la...pssttt menyampahnya..siap nak puji2 lagi tu...mcm la orang lain xtau masak....bla bla bla bla...

Dah la tu...bebel.....guru beso...guru penolong kanan...guru displin.....guru hal ehwal murid.....pembantu am...jurutaip....kerani makmal...kerani akaun...PA boss....semuanya dah panggil cikgu.....ok jumpa lagi bila-bila cikgu free ya....

Tuesday, November 23, 2010

Kek Cekelat....

Nak kabo kat semua orang..kak ham wat cekelat ni tuk besday boy (anak kak ham si Amirul) sehari sebelum raya haji ari tu...tp celebereknya hari Khamis malam...omak ee tumbang masa hari raya haji..demam..bila dah kebah skit...celeberek la ngan anak2 semua dan dua orang kawan baik Amirul (si Alif AF tu dgn si Along (Abd Rahim)....gambo-gambonya kena cari dulu kat hp anak-anak...tapi yang ada dalam hp kak ham hanya gambo ni je...

Kak ham guna resepi adik manis kat Bukit Antarabangsa tu......dayangjack.blogspot.com kek coklat tanpa telur II, memang sedap dan lembab texturenya..terima kasih adik manis dj. Jangan ditanya ya..dah habis...buat tiga adunan tp bakar dlm dua loyang..langsai...

Kue Teow Sup

Salam ditengahari Selasa....n3 kak ham hari ini Kue Teow Sup untuk dinner kak ham malam tadi...jangan tanya resepi ya...main campak-campak je apa yang ada dalam peti sejuk tu...tumis dengan kuantiti minyak yang amat sedikit...rasanya resepi kawan-kawan sekelian lagi mabeleskan...

Buatnya pun bukan banyak sangat....yang sebenarnya kuah supnya untuk atiah makan dengan nasi tapi nampaknya orang yang sihat pulak yang lebih-lebih makannya...biasalakan benda sedikit memang menjadi rebutan....dan begitulah disebaliknya...

Sup Kue Teow

Monday, November 22, 2010

Pisang Dan Hati......(~_~)

 Gambar: Kredit utk en google di atas kedua gambar

Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.
Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.
"Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya" beritahu Cikgu Maryam.
Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg. Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk.
Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.
Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.
"Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya Cikgu Mayam.
Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.
"Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu" beritahu Cikgu Maryam.
Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik daripada membenci…!

Gloomy Monday....(:~

Empat pakej siap...Demam + Batuk + Sakit Tekak + Selsema + Paling besar, buat silap paling bodoh sampai aku frust tertonggeng tonggeng.....pemakanan harus dijaga takut nanti lagi melarat...so makan yang rebus je...no minyak..no goreng...

Termonyok skit di pagi Senin ni...Sedih pun tak guna.. apa pun rutin kena teruskan.. tak boleh biarkan jadi penghalang.. tapi kena jadikan ni penguat semangat..!

Peringatan buat diri sendiri....no - no - no.. jangan mengeluh.. tak baikk.. penghapus dosa tu.. uhuhu.. 
 

Monday, November 15, 2010

sEnYuM GeMbIrA...bEriTa GeMbIrA...

Salam di petang hari Isnin....kenapa kak ham senyum gembira....jawapannya....teeeeeeeettt tggu...kalau ada yang hendak tahu la..kena tggu masa dan ketikanya...kalau xde...xpe...rileks...setakat ini hanya my darling hb saja yang tahu...rilek bang...biar pecah diperut jangan pecah dimulut tau...tapi xpe..i know my darling hb very well....thank you bang...

Letak muka budak kecik je la...atiah pun xtau lagi kan..

Thursday, November 11, 2010

Cemburu Atau Iri Hati....

Cara terbaik hindari rasa sakit hati

SETIAP individu tentu pernah berasa cemburu. Tidak kiralah dalam konteks perhubungan cinta antara lelaki dan wanita, keluarga atau paling tidak iri hati ketika di bangku sekolah. Meniti alam dewasa, mungkin pernah antara kita merasa cemburu dengan teman sekerja atau tertanya-tanya mengapa dirinya lebih berjaya.
Sama ada rasa cemburu akhirnya mendorong diri kita menjadi insan lebih baik atau hanyut diselubungi perasaan negatif hingga membawa kepada hasad dengki, situasi sebegini dianggap lumrah kehidupan.
Rasa cemburu jika tidak dibendung lebih awal, lama kelamaan perasaan negatif yang bertunas di hati boleh meledak api emosi. Andai tidak dikawal, ia mampu mencetuskan perbalahan lebih besar. Ibarat gunung merapi yang menanti waktu untuk meletus, konflik cemburu boleh bertukar menjadi tragedi lebih dasyat.

Faktor iri hati itu jika diselidik, tiada tembok sempadannya. Sama ada antara lelaki bersama lelaki, perempuan dengan perempuan atau lelaki dengan wanita. Ada banyak sebab yang memungkinkan perasaan cemburu timbul.

Antara faktor cemburu termasuk melihat kejayaan orang lain; kebahagiaan yang mereka kecapi; kelebihan dari segi paras rupa; kenaikan pangkat; perhatian yang diberi melebihi diri sendiri dan tarikan lain yang membuatkan seseorang itu lebih menonjol.

Jika dikaji, tiada sebab untuk seseorang cemburu dengan kejayaan orang melainkan dirinya sendiri harus berusaha mengubah nasib. Jangan jadikan perasaan cemburu dan iri hati sebagai penghalang untuk terus mengejar kemajuan.

Tidak salah untuk berasa cemburu ke atas kejayaan individu lain asalkan perasaan itu diselangi dengan semangat baru untuk sama-sama beroleh kejayaan.

Apabila anda dirundung rasa cemburu, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah ketepikan perasaan hasad dengki yang boleh memakan diri. Sama ada dalam hubungan cinta ataupun konflik dengan rakan-rakan, pastikan anda sentiasa berfikiran positif menangani setiap isu mendatang.

Tarik nafas dalam-dalam kerana ia mampu memberi motivasi dan semangat baru untuk berdepan dengan pelbagai kemungkinan. Andai sudah redakan diri, apa kata minum air untuk memastikan diri tenang.

Jangan bangkitkan konflik, sebaliknya hindari daripada berdepan dengan individu yang anda tidak gemari. Jauhi mereka seketika bagi membolehkan anda mampu mengumpul kekuatan serta semangat baru dalam hidup.

Pilihan bersendiri seharusnya dimanfaatkan untuk berehat dan mencari sedikit ketenangan. Jika tidak mahu diri tersisih atau sunyi, sibukkanlah diri dengan bertemu sahabat lama untuk meredakan tekanan.

Dekatkan diri dengan Yang Maha Esa kerana itulah sumber kekuatan ketika berdepan situasi sukar.

Bagaimana mahu hentikan rasa cemburu


1. Ketahui punca
Tiada sebab cemburu jika kalau kita tidak tahu puncanya. Selidik mengapa anda cemburu hingga mencetuskan rasa tidak puas hati, tersinggung atau kecewa dengan orang sekeliling. Tentu ada sebab mengapa anda kecil hati.

2. Tarik nafas dalam-dalam
Jangan cepat melenting, sebaliknya fikir secara positif dengan menarik nafas dalam-dalam biarpun ketika berdepan dengan individu yang menyinggung hati anda. Cuba jadi individu profesional walaupun ketika berdepan dengan orang yang anda sudah jelak.

3. Menangis semahunya
Tidak salah mengekspresi diri dengan menangis. Pastikan anda tidak menangis di depan 'lawan', sebaiknya cari waktu terbaik untuk menyendiri atau bersama dengan orang yang anda percaya. Menangis sepenuh hati mampu meredakan tekanan.

4. Berfikiran positif
Buang jauh-jauh unsur negatif dalam diri, sebaliknya kembalikan aura positif. Cuba alih rasa cemburu dengan memikirkan benda yang baik-baik. Ibarat kata orang belajarlah memujuk diri.

5. Berhenti untuk membandingkan diri anda dengan orang lain
Alamat memang tidak akan habis cemburu jika sibuk membandingkan nasib anda dengan orang lain.

6. Jangan kecewa dengan diri sendiri
Setiap orang mempunyai kelemahan diri dan belajarlah mengakui tiada siapa yang sempurna. Positif dalam diri resipi untuk kurang berasa cemburu.

7. Percaya diri
Ketepikan rasa sakit hati, lantas percaya kepada bakat dan rezeki yang mendatang. Tidak perlu menjadi orang lain atau mempunyai perasaan hasad dengki yang akhirnya memakan diri.

8. Bekerja keras
Motivasi diri dengan berazam mengubah personaliti sedia ada. Ibarat menjadi lebih baik untuk hari esok berbanding hari ini. Tumpuan berikutnya untuk menjadi insan berkualiti yang menjadi rebutan semua orang. Akhir sekali, sentiasa berdoa kepada Allah SWT supaya dikurniakan rezeki dan kesihatan yang baik.

Oleh Fairuz Zaidanfairuzaidan@bharian.com.my
2010/11/06

Pukul Michael Jackson!!!!!!!!!!!


Bunyi tajuk.....suspen ya.....baca dulu seterusnya tuan-tuan dan puan-puan....

"Saya akan menghukum beliau dengan memukulnya menggunakan tali atau sesuatu apabila beliau melakukan sesuatu kesilapan," lapor The Sun yang memetik Joe, bapa Michael Jackson ketika ditemubual dalam rancangan The Oprah Winfrey Show

LONDON: Buat pertama kali, bapa kepada mendiang Raja Pop, Michael Jakcson mengakui beliau pernah memukul bintang legenda berkenaan. 

Joe yang pada awalnya mengelak untuk menceritakan mengenai hubungan beliau dengan Michael menceritakan, "Saya tidak rasa beliau takutkan saya.
 
"Beliau hanya takut jika melakukan sesuatu kesilapan dan saya akan menghukumnya tetapi bukan memukulnya. Saya tidak pernah memukulnya seperti yang pernah media cuba ceritakan," katanya.

Bagaimanapun beliau terpaksa mengaku apabila isterinya, Katherine, mencelah, "Baik kamu mengakui saja. Itu caranya orang kulit hitam membesarkan anak mereka."
Sementara itu, Katherine mendedahkan bahawa anak lelakinya itu memang ketagih untuk melakukan pembedahan plastik.

Melalui temubual yang sama juga, Katherine berkata beliau pernah meminta pakar bedah anak lelakinya itu supaya sekadar berpura-pura melakukan pembedahan ke atas hidung penyanyi terbabit jika diminta melakukan pembedahan lagi, lapor Telegraph.

Katherine berkata anak lelaki itu mendapati dirinya buruk ketika zaman remaja dan kemudian mengambil keputusan untuk membuat pembedahan hidung.

"Katanya beliau bercakap sendiri dengan pakar bedah itu kerana mendapati hidung MJ semakin mengecil berikutan pembedahan yang berulang kali dan pernah satu ketika ia kelihatan seperti satu penyungkil gigi." – Agensi

Hangusss...........

Weeiiii...sedapnya pekena kerabu mangga ni..gandingkan dengan masak asam rebus ikan....nasi panas-panas gitu...amboiiiii kombinasi yang teramat sesuwaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiii. nok.....siap bertambah-tambah nasinya....laki bini makan nasi seperiuk xhingat doniaaaaaaaaa ko...balun bang...balun yang...makan kenyang-kenyang....si budak kenit atiah pun sama..nga nga je mulut dia...lapo ko nak.....

Amboi nak cite pasal kerabu mangga je.....tapi meleret-leret citenya tentang pelahapnya kak ham makan ya...atenya baik teman cite pasal keburukan teman daripada teman mencite keburukan orang lain....buat berdosa je...jenuh nti teman nak mencari orang yang teman mengumpat nak minta ampun..minta maaf sebab mengumpat.....idakle..dosa teman yang ada pun tidak tertanggung.....meleret lagi...adooiiiiiiii mau kena pelempang pulak..dosh dosh dosh...tapi teman sentiasa memaafkan sesiapa saja setiap saat dan waktu....moh kita nyanyi lagu si rahmat ni...kome kenay ke rahmat ni...kalo xkena pegi cari kat google ya...dulu handsome...sekarang ni kureengg la handsomenya sebab dah berumur...tpkan cik abg teman maintain handsome...betulkan bang.....abang gelak tu control2 skit tau...senyum melirik xpe...

Buat kerabu mangga ni hari ahad lepas tapi kacang tanahnya terlebih dos kepanasan...udahnya terhangus skit..lantak la.....nak masuk perut jugak kan.....resepi hentam je labu...
eehhh..silap...terenterprem gambo mok cik..maaf ya..
Baru la betul...Kerabu Mangga...
There was an error in this gadget