Wednesday, December 30, 2009

Lemak Putih Fucuk/Soon+Sayur Campur


Mesti semua tertanya2kan.....kenapala kak ham ni selalu je masak lemak.....sebabnya nak bagi budak kecik..si atiah tu makan....dia suka makan nasi campur ngan kuah...selera dia....kus semangat....seronok tengok dia makan...

Ini menu lunch hari Ahad lepas......

Brownies Lapis


Brownies Lapis


Jemput makan....kalo cukup pegi ambil sendiri kat dlm esbok tau....makan je...kalo dah habis nanti kak ham buat lagi...

Tuesday, December 29, 2009

Mee Goreng Untuk Sarapan Pagi


Salam di hari Isnin.......mari kita bersarapan pagi dengan Mee Goreng...mee goreng campak-campak je...tapi habis jugak tau. Lepas sarapan nak keluar ngan anak-anak pegi cari peralatanan sekolah.


Sepiring Mee Goreng
 
Kita Pekena ngan Tea O Panas

Ok...dah kenyang...tolong basuh piring ngan mug tu tau...tolong lap dapor memasak kak ham tu...terima kasih...

Monday, December 28, 2009

Kuih Asyura


Salam di petang minggu....ok kebetulan hari ini merupakan 10 Muharram....jiran sebelah kak ham pun mengagihkan kuih asyura (betul ke ejaan tu?) pada kami-kami di tingkat 3 ni. Memang menjadi kebiasaan jiran kak ham ni setiap tahun dia akan menyediakan dan disedekahkan kepada jiran-jiran sebelah menyebelah.

Meh kita minum petang ngan juadah di atas sambil menghirup kopi O...

Cerita Jenjln pada hari Sabtu


Salam di hari minggu....semalam Sabtu kak ham sekeluarga naik ke Genting...tp xtido di sana...hotel penuh...last minit punya planning....

Tapi kami seharian berada di puncak genting sambil melayan karenah anak-anak...sampai puncak genting pukul 9.35pagi dan turun balik dalam pukul 10.45 malam....nti kak ham uploadkan lagi gambar2 tau...

Friday, December 25, 2009

Tom Yam Ayam+Sayur

Hihihi....:D...dah malam baru lah kak ham dapat n9 coz semua kerja-kerja rumah dah beres....tapi kena masak pulak untuk makan malam...nak cepat dan pantas...tom yam yang paling senang nak disediakan...lagipun bahan-bahan semua dah ada....


Esok hari Sabtu...kak ham dan family nak g jenjalan tau....kepada tetamu yang berkunjung tu...kalo lapar makan je apa yang berkenan dihati..air pun ada tu.....jgn sepah2kan tau......insyaallah kita jumpa lagi bila keadaan mengizinkan....kalau ada yang nak ikut...jom la...

Kuih Getas

Ok......n3 untuk minum petang hari Jumaat ni...kak ham cuba buat kuih getas.....sebab dah lama nak mencuba...so hari ini kak ham pun mencuba la..dugaan jugak part masa menggoreng tu......siap standby perisai takut minyaknya meletup.

Meh kita tengok mana rupanya kuih getas kak ham ya......

Kuih Getas Montok


Kuih Getas Debab Besama Kopi 'O' Panas.....:D

Kuih Getas diinikmati dengan Kopi 'O' Panas.....srrrppp

Daging Masak Kicap

Salam di petang Jumaat dan selamat sejahtera semua.....hari ni cutikan...kak ham umah ari ni awal2 pagi dah ada jadual kerja yang perlu dibereskan. Dalam pukul 12.00 tengahari barulah kak ham masuk dapor untuk memasak menu lunch pulak.

Ok..menu lunch kak ham sekeluarga hari ini...............

Daging Masak Kicap

Pssstt...semalam hari Khamis kak ham cuti masak....sebab ada Pasar Malam....tapaukan nasi ayam untuk anak-anak...hb pulak beli nasi lemak.....untuk kak ham.......Yong Tau Foo....pehhhh....alhamdulillah..kenyang...

Thursday, December 24, 2009

Mari Kita Berdiet

Salam.....setelah kepenatan disiang sehari tadi,,,untuk makan malam kak ham hanya buat sup ayam + sayur, boleh dimakan begitu saja atau dengan nasi atau dengan mee hoon......perut kenyang hati senang....tidur pun lena....betul tak?

Sup Ayam + Sayur2an...

Tapikan kali ni kak ham buat sup ni......semua kat dalam rumah suka pulak....mesti sedapkan...masuk bakul angkat sendiri....

Pssstt...ada kawan kak ham berbangsa Cina bagi petua...kalo nak buat sup nak bagi sedap 'kick' or terangkat la senang cite...masukkan sesudu teh susu xkisah la susu pekat ke susu segar ke...santan pun boleh kot...hasilnya memang sedap la...betul wa cakap sama lu orang......tapi kena balancekan garam...lada hitam skit..gula skit...

Cuci Mata Dan Cuci Poket kat Jusco


Berkenan pulak kat design ni.......

Salam semua......nak kongsi dengan semua yang berkunjung ke blog kak ham ni.....mari kita lihat antara hasil rembat kat jusco selepas balik dari klinik tadi......huwa huwa huwaaaaaaaaaaaaa

Puding Roti

Salam...dessert yang sempat kak ham buat hari Selasa malam selepas masak, sambil tu kak ham godek roti yang ada tu..so jadila Puding Roti Berkrim...boleh buat untuk sarapan pagi Rabu sebelum keluar pergi klinik.  Resepi llagi kalau bukan dari chef terkenal kita.....kak hanieliza....memang sedap...terima kasih kak liza...minta halal ya kak liza....

Sebelum dibakar

Setelah dibakar...harummmmmmm baunya..sbb letak skit serbuk kulit kayu manis...


Dicurahkan sos krim.....sedapnyaaaa.....:D


Dan yang ini untuk semua yang berkunjung......makanlah ya...

Cuti

Salam di hari Rabu....hari ini kak ham cuti la....nak tau kenapa? Sebabnya nak bawak anak dara kak ham yang no.2 tu ke klinik. Dia mengadu sakit dada, pastu ketika nak mengunyah makanan gigi dia terasa sakit tapi gigi dia xde rosak atau berlubang...kemudiannya dia tidak datang haid sejak bulan Mei lepas.

Jadi pagi tadi dalam pukul 10.00pagi, kak ham pergi berdua je ngan asyikin, bila sampai je klinik nasib baik senang dapat parking kereta, pastu daftar kat kaunter nasib xramai orang, tak sampai 20 minit, kami dipanggil masuk ke bilik doktor.

 No. giliran 1083

Doktor pun menerangkan kenapa asyikin sakit dada....sebab dia kurang minum air kosong....asyik2 air ais atau air batu pastu minuman bergas.....padan muka dia...dah nasihat xnak dengar...siap doktor ceritakan macam tu detik2 kematian seseorang...itu baru 5% dari kesakitan kalau tiba saat kematian katanya. Doktor siap minta tolong...kalau awak degil jugak...duduk wad pun xguna..sakit dada tu tetap datang....ini adalah kerana saluran pernafasan kita dah tersumbat.

Kemudian doktor menerangkan kenapa sakit gigi tu adalah kerana hormon asyikin yang tidak menentu...jadinya asyikin dibekalkan ubat hormon untuk kembalikan haid dia supaya teratur.

Ubat-ubat untuk asyikin

Wah panjang berjela pulak cerita kak ham hari ini........

Wednesday, December 23, 2009

Gulai Pisang


 
Gulai Pisang
 
Tempe Goreng

Salam semua....meh kita makan nasi ngan Gulai Pisang Muda menu makan malam kak ham malam tadi.........pas tu ada tempe goreng di samping ayam goreng yang sememang wajib la sebab ikan memang tidak boleh masuk kat dalam rumah kak ham.

Agar-Agar Lapis Santan


Dalam esbok....

Setelah disejukkan

 

Mari la kita makan sama-sama, ambil je yang mana-mana. Love & Sue jangan rebut2 tau....banyak lagi ni...kak intan pulak ambil je seloyang tu.....untuk budak hana yang kat jepun tu ambil je...sedap xsedap belakang kira...

Kepada tuan punya resepi Agar-Agar Lapis Santan, terima kasih kak ham ucapkan...:)

Tuesday, December 22, 2009

Roti Tortilla with Chicken Salad


Roti Tortilla with Chicken Salad + Sausage....:D

Zoooommm in.....Nyum nyum nyummmm......

Roti Tortilla with Salad Sausage

Jemput makan.....jgn malu tau....

Salam...n3 ni menu dinner hari Isnin semalam, kak ham dah kepenatan sebab masa balik dari kerja petang tu, kira-kira dalam 3km lagi nak sampai ke rumah, tiba-tiba tayar motor hb kak ham pancit :(. Aduhai terpaksa la kami menapak sejauh 3km untuk cari kedai motor.....nak kata apa lagi...itu dugaan dari DIA.

Bila tengok jam dah pukul 7 lebih, pukul berapa pulak nak sampai rumah, cakap ngan hb dinner kita makan simple je la. Sampai je rumah terus masuk dapor bersilat bagai, dalam pukul 8 malam dah siap terus ngap.

Puding Coklat


Dalam ramekin bentuk leb love


Dalam 2 versi

Dicurahkan susu air...nyum nyum nyum...jemput makan

Suntikan vitamin R selama tiga hari, telah membuatkan kak ham teramat rajin masuk ke dapo......terperasan pulok. Pulak tu stok bahan-bahan baking ada lagi, segala mak neneknya semuanya dah tersedia tinggal leburkan je ke dalam periuk. Semuanya main agak je....janji dia masak.

Sekurang-kurangnya anak-anak kak ham ada la juga kudapan bila dorang tinjau esbok kat dapor cenonet tu, especially anak dara yg no.2 tu memang suka kudap2 ni sambil menyuap budak tecik.

Tumis Air Cendawan Tiram


Tumis Air Cendawan Tiram

Kari Daging

Menu lunch untuk hari Jumaat (cuti Maal Hijrah) yang lepas, antara yang dapat kak ham sediakan untuk santapan kami sekeluarga di samping itu ada telur masin dan ayam goreng juga, tapi tak ambik gambar.

Monday, December 21, 2009

Agar-Agar Merah with Sos Kastad/Nata Jelly


Aktiviti terlebih vitamin R pada hari Jumaat lepas, peberet my darling ni....meh la kalau ada yang teringin....pegi amik dalam esbok kat dapor cenonet kak ham tu. Jangan malu-malu tau, kalau malu lapar nanti.....:D

Sempat Lagi............


Bila hati terpikat........tak sanggup mata melihat..........biar pun en hb jeling tapi dia mengerti dan dah masak perangai bininya....tidak terkata apa dah.....terus sambar bayar........terima kasih abang....
There was an error in this gadget